Strategie

De strategie van bpost steunt op vier pijlers

De basis activiteiter verdedigen, Groeipolen rond onze basis-competenties ontwikkelen, Kosten beheersen en productiviteit verhogen


1. De kernactiviteiten verdedigen

De brievenbus blijft onze voornaamste bron van inkomsten en we hebben nog steeds vertrouwen in de kracht van de brievenbus als communicatiekanaal. Om die activiteit in de toekomst veilig te stellen, werken we voortdurend aan het verbeteren van onze kwaliteit en van onze operationele doeltreffendheid.
Binnen een context waarin onze postvolumes dalen, ontwikkelen we ook initiatieven die bedoeld zijn om de tas van de postbode te bevoorraden.
Deze programma's bewijzen aan onze klanten dat communiceren met hun klanten "op papier" erg doeltreffend is:
bpost steunt de vrije keuze van communicatiekanaal omdat blijkt dat de klanten nog steeds de voorkeur geven aan papier.

2. Groeipolen ontwikkelen binnen onze kerncompetenties.

Om de druk op de klassieke brief te counteren, is het noodzakelijk dat er nieuwe
inkomstenbronnen worden gegenereerd.

We steunen op onze unieke troeven als postoperator: de dichtheid van ons uitreikings- en
verkooppuntennetwerk, onze kennis van het terrein, onze operationele expertise en bovenal,
onze postbodes.

De klanten vertrouwen hen en ze bieden meer en meer onze diensten aan de voordeur aan.

We ontwikkelen initiatieven om onze klanten persoonlijk te kunnen ontmoeten, om pakjes te
leveren, diensten aan huis te leveren en financiële producten aan te bieden.

Op de pakjesmarkt willen we de groei-opportuniteiten die ons worden geboden door de
hoge vlucht van e-commerce in België, ten volle benutten.

Door onze internationale aanwezigheid, die ervoor zorgt dat buitenlandse e-tailers,
voornamelijk uit Noord-Amerika en Azië, gemakkelijker pakjes kunnen versturen, kunnen we
groeikansen buiten onze landsgrenzen grijpen.

In 2014 werden deze internationale activiteiten samengebracht in één enkele organisatie.
Die organisatie brengt haar diensten wereldwijd op de markt onder de naam
“Landmark Global, a bpost company”.

bpost werkt voortdurend aan de ontwikkeling van nieuwe oplossingen. In deze context
lanceerden we diensten zoals “combo” waarbij de boodschappen uit verschillende winkels in één keer bij de klanten thuis geleverd worden.

Ook andere projecten, zoals de levering en installatie van materiaal voor internetverbindingen,
het opnemen van watermeters, of het afnemen van enquêtes voor rekening van het OCMW, sluiten resoluut aan bij onze wil om diensten te leveren aan de voordeur van onze klant.

3. De kosten onder controle houden en de productiviteit verhogen

We kunnen enkel groeien door de post en onze diensten aan de voordeur van de klanten te verdedigen, door de kosten beter onder controle te houden, de productiviteit te
verbeteren en operationele uitmuntendheid te bereiken.

Op alle niveaus van het bedrijf worden kostenverminderingen doorgevoerd.
Deze aanpak zorgt voor voortdurende verbetering, met inbegrip van besparingen via
recurrente programma's zoals Georoute (de aanpassing van de postrondes aan de
veranderende volumes).

We engageren ons ook voor initiatieven om de productiviteit te verbeteren, zoals Visie 2020,
dat sinds 2014 wordt uitgerold.

Dankzij deze initiatieven kunnen we onze organisatie zo doeltreffend mogelijk aanpassen
aan de volumeveranderingen en kunnen we de kosten verminderen door het genereren van schaalvoordelen op het vlak van infrastructuur, zonder dat we moeten inboeten aan
dienstkwaliteit.

Visie 2020 – de weg van de brief Youtube

Visie 2020 – de weg van het pakje Youtube

4. De stakeholders betrekken

Enkel klanten die enthousiast zijn over onze diensten, zullen ons trouw zijn en zullen onze
diensten blijven gebruiken en ons blijven aanbevelen.

Om hen enthousiast te maken, moeten we dus naar hen luisteren om hun producten en
diensten aan te bieden die aan hun behoeften voldoen.

We moeten ook uitstekende kwaliteit aanbieden en volledig klantgericht zijn.

In 2014 waren we in staat om de klantentevredenheid te verhogen. 88 % van onze klanten
waren tevreden over onze diensten.

Onze grootste uitdaging bestaat er nu in om een sterk bedrijf te blijven dat aanwezig is in het
dagelijkse leven van onze klanten.

Daarvoor rekenen we op het natuurlijke en spontane enthousiasme en de inzet van elke
medewerker en op teamwerk.

Het bpeople-project dat in 2012 werd opgestart, zal ons daarbij helpen. Het richt zich op de voorwaarden waaraan moet worden voldaan om het welzijn en de inzet van alle
medewerkers in het bedrijf te bevorderen.

Het houdt verder ook rekening met de vele uitdagingen waarmee onze medewerkers worden geconfronteerd in een bedrijf en een sector die voortdurend veranderen.

Aangezien bpost nu een beursgenoteerd bedrijf is, willen we ook ons best doen om alle
aandeelhouders die ervoor kozen om in ons te investeren en om deel te nemen aan de
ontwikkeling van het bedrijf, te vergoeden.

Deze drivers moeten bpost helpen om waarde te creëren voor de stakeholders en voor de aandeelhouders een gepaste remuneratie te voorzien.