Jaarverslag 2016

Financiële kerncijfers

2.425,2
miljoen

Genormaliseerde omzet

586,9
miljoen

Genormaliseerd EBITDA

496,5
miljoen

Genormaliseerd EBIT

324,1
miljoen

Genormaliseerde netto winst

193,9
miljoen

Vrije kasstroom

492,7
miljoen

Netto geldmiddelen

1,72

Winst per aandeel

1,31

Dividend per aandeel

+
17,1
%

Volumegroei domestic parcels

Onze stategie – Altijd onderweg

De voorbije jaren heeft bpost zich aangepast aan een snel evoluerende wereld en aan de veranderende verwachtingen van onze klanten. Onze goede resultaten, een verhoogde productiviteit en een verbeterde dienstverlening zijn daar het beste bewijs van. Onze strategie werkt dus. In 2016 hebben we onze strategische richting bevestigd en gepreciseerd.

Briefwisseling, onze job

Meer dan de helft van onze inkomsten komt nog steeds uit de klassieke brievenpost. De brief blijft dan ook de kern van onze activiteiten. 2016 heeft eens te meer aangetoond dat onze binnenlandse brievenpost veerkrachtig is. Vooral op het vlak van advertising mail boekten we mooie resultaten. De brievenbus blijft een krachtig communicatiekanaal.

Groei, onze toekomst

Om te groeien willen we enerzijds inspelen op de vele mogelijkheden die de wereld van vandaag ons biedt. Zo maakten we in 2016 volop gebruik van de verdere expansie van de e-commerce om ons pakjesvolume aanzienlijk te doen stijgen, zowel in België als internationaal, en dat gekoppeld aan meer gebruiksgemak voor onze klanten. Anderzijds willen we ons aanbod verder uitbreiden wat betreft “proximity” en “convenience”, door onze troeven optimaal te benutten om vernieuwende oplossingen aan te bieden en door verdere diversificatie, bijvoorbeeld via Ubiway.

Lean, wendbaar en flexibel, onze manier van werken

Het voortdurend verbeteren van onze manier van werken laat ons toe om onze doelstellingen te behalen en een gezond bedrijf te blijven. Door lean (tot de essentie gaan), wendbaar (ons aanpassen) en flexibel (een open kijk op de wereld houden) te werken, kunnen we onze organisatie zo doeltreffend mogelijk aanpassen aan de verwachtingen van onze klanten en aan de trends in een snel veranderende wereld.

Wijzelf, onze troef

Onze medewerkers vormen onze belangrijkste troef bij ons streven naar trouwe klanten. Hun welzijn is voor ons dan ook prioritair. Als een bedrijf dat nauw verankerd is in de samenleving, neemt bpost ook zijn maatschappelijke rol zeer ter harte. Door op een duurzame manier te werken, willen we waarde creëren voor de hele gemeenschap.

Hoe we onze klanten dichter bij elkaar brengen en hen het leven makkelijker maken

“Dankzij Mailing Maker slaagden we erin om heel wat ‘buzz’ te creëren.”

Gilles Molitor, Great Traiteur

“Met Mailing Maker konden we ons creatief helemaal uitleven, tot het lettertype toe. Het postkaart formaat laat ook toe om er iets speels van te maken. Het kostte ons weinig tijd en moeite om er iets leuks van te maken en we konden makkelijk onze eigen database uploaden. Bovendien houden we nu alles zelf in handen en hoeven we ons niet meer druk te maken over de coördinatie met de drukkerij. Ik vond het echt geniaal, en prijs/kwaliteit top!”

“Wij willen vooroplopen, en dan moet je innoveren. Op dat vlak denkt bpost graag met ons mee.”

Frederik Wybo, e-commerce manager Schoenen Torfs

“Klanten die online bestellen kunnen kiezen uit vier leveringsmethodes. Dit soort convenience vinden we heel belangrijk. Onze klant moet zelf kunnen bepalen waar en wanneer hij zijn pakje wil ontvangen: thuis of op kantoor laten leveren, ophalen in een afhaalpunt of voor een pakjesautomaat kiezen. Dankzij bpost kunnen we deze keuzemogelijkheden aanbieden.”

“Ik ben terug voltijds bloemist, in plaats van deeltijds chauffeur.”

Rik Spoormans, eigenaar bloemenzaak De Serrano

“Nu ik het zo allemaal opsom, is er best wel veel veranderd door met bringr te werken. Zo kan ik bestellingen aanvaarden die ik vroeger weigerde omdat het leveradres te ver weg was. Ik moet ook geen artistiek werk meer uitbesteden. Gek als je bedenkt dat dat aan bpost te danken is, een organisatie die je op het eerste zicht niet associeert met mijn verhaal. Ik ben aangenaam verrast dat bpost bezig is met zaken als bringr. Dat is toch het teken dat ze dynamisch omgaan met transport en logistieke vernieuwing.”

“CityDepot biedt ons de mogelijkheid om te werken aan duurzaamheid.”

Filip Christiaens, Managing Director Rotra

“Voor transportbedrijven is het vandaag de dag zeer belangrijk om te werken aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. De transportsector ligt immers vaak onder vuur, zowel op de grote wegen als in de binnensteden. Het duurzame concept van CityDepot biedt ons op dat vlak tal van opportuniteiten en de groene waarden die het uitdraagt zijn zeker een pluspunt.”